را،‌ همچون: بررسی وجه مانده د رحسابهای مختلف، توقف پرداخت چک، نقل و انتقال پول از حسابی به حساب دیگر و غیره، را انجام داد. برای انجام امور بانکی، موبایل از تلفن عادی ایمن تر است.
شیوه دیگر، استفاده از شبکه تلویزیون کابلی برای انجام امور بانکی می‌باشد. در این شیوه، با استفاده از یک Remote و انتخاب کانال تلویزیونی مربوط به بانک خود، می‌توانید بسیاری از عملیات بانکی را که از طریق تلفن عادی انجام می‌شود، نیز انجام دهید.
شیوه دیگر در بانکداری الکترونیک، استفاده از دستگاه خودپرداز است. انجام بسیاری از امور بانکی، از طریق خودپرداز امکان پذیر است. با توجه به آنکه، شخص با در دست داشتن کارت خود و با ورود شماره رمز، باید در محل دستگاه حضور داشته باشد، موارد ایمنی آن مورد توجه قرار نگرفته است.
شیوه دیگر در بانکداری الکترونیک، دستگاه فروش نقطه ای می‌باشد که به طور وسیع در فروشگاه‌ها و مراکز خدماتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این شیوه، مشتری با استفاده از کارت هوشمند و قرار دادن در دستگاه و با ورود رمز خود، می‌تواند برای خرید کلیه کالاها و خدمات خود به جای پول نقد از کارت استفاده نماید.
شیوه دیگر، استفاده از خدمات بانکی از طریق کامپیوتر و خط تلفن یا از طریق اینترنت می‌باشد که با استفاده از این شیوه و با نرمافزارهای پیشرفته که امکان رمزنگاری را از روی خط تلفن و شبکه اینترنت فراهم ساخته است و با توجه به شیوه‌های تصدیق هویت پیشرفته برا ی شناسایی فرد تماس گیرنده با شبکه بانک، امکان بسیاری از عملیات بانکی، همچون: برداشت از وجه حساب و واریز به حساب‌های دیگر میسر میباشد. حتی در این شیوه، بانک‌ها با ایجاد امکانات لازم، قادر به تبدیل وجه به ارز کشور دیگر و یا انتقال وجه به حساب بانک در کشور دیگر از طریق کامپیوتر، بدون حضور در بانک، گشته اند. شیوه مذکور، همان بانکداری اینترنتی است که در این مقاله به بررسی اجمالی آن می‌پردازیم.
خلاصه ای از تاریخچه بانکداری اینترنتی
اینترنت در سال ۱۹۷۰ توسط متخصصین دانشگاهی، به منظور اشتراک دریافته‌ها، توسعه یافت و تا سال ۱۹۹۳ محبوبیت اینترنت برای عموم و خصوصاُ تجاری که امید به گسترش مشتریانشان داشتند، افزایش پیدا کرد. عواملی که بانکداران را به سمت اینترنت متوجه ساخت عبارت بود از: موجه شدن با مبالغ هنگفت، مشتریان زیانده و رقابت بین غیر بانکی‌ها. در سال ۱۹۹۴، بانکها شروع به کاوش در اینترنت کردند تابه عنوان یک سیستم تحویلداری پیشنهادی برای محصولات و خدماتشان، از بانکداری اینترنتی استفاده کنند. این نوع بانک برای هر تراکنشی قیمت کمتری را از بانک‌های شعبه دار پیشنهاد کرد. همچنین به دسترسی بازارهای جهانی و آسایش بیشتر مشتریان توجه بیشتری نشان داد. تا ژانویه ۱۹۹۵، فقط ۲۴ بانک بر روی شبکه اینترنت وجود داشت. لیکن، به فاصله یک سال،‌۸۰۰ بانک اضافه گشتند، به طوری که، کارشناسان بانکهای صنعتی تخمین زدند که بانک‌های شمال آمریکا تا سال ۲۰۰۰، حدود ۱۵۰۰ شبکه اینترنت تاسیس خواهند کرد.
شرکت (Jupiter Communication) که یک شرکت بازاریابی است، پیش بینی می‌کند که تعداد مشتریان بانکداری اینترنتی تا سال ۱۹۹۷، به ۵/۴ میلیون خواهد رسید، که به نسبت ۵/۲ میلیونی که در سال ۱۹۹۶ وجود داشت تا پایان سال ۱۹۹۷، معاملات بانکداری اینترنتی از ۱۵۵ میلیون به ۲۸۶ میلیون رشد پیدا کرد.
امروزه، اینترنت بزرگترین شبکه اختصاصی شبانه روزی بانکی است که در آن، شبکه‌های وسیع جهانی از: کامپیوترهای شخصی و شبکه‌های کامپیوتری متصل شده به وسیله مودم‌ها و خطوط تلفن با سرعت بالا، تشکیل شده است. از جمله نخستین موارد وب سایت بانکی بر روی اینترنت، همان مواردی را داشته اند که بروشورهای تبلیغاتی شان ذکر کرده بودند و مشتریان می‌توانستند با پست الکترونیک ارتباط برقرار کنند و اطلاعات حساب شان و نرخ‌های جدید را کنترل نمایند.
اطلاعات لحظه ای، راحتی کار، و کارمزدهای کم، نقاط مثبت و قوی برای کاربران بود تا از اینترنت استفاه کنند. اگر مشتری قابلیت‌های بانکداری خانگی – مثل: انتقال پول یابازپرداخت صورتحساب‌ها – را می‌خواست، از تلفن بانک استفاده می‌کرد، و یا با کامپیوتر شخصی خود و از طریق برنامه مدیریت مالی شخصی و به طور مستقیم با بانک ارتباط برقرار می‌نمود. لیکن تا اواخر ۱۹۹۵، بانکها از نظر استفاده از بانکداری خانگی نیز از سوی کارخانه‌های نرم افزار احساس فشار می‌کردند. بانکداری برای رویارویی با درخواست‌های جدید مشتریان، استراتژی جدید را در پیش گرفت.
بانک‌ها سایت‌های خود را برای: انتقال منابع، صورتحسابها، رهن‌ها، وام‌های خودکار، محصولات بیمه، امنیت تجارت و غیره گسترش دادند. این مسئله به بانک‌ها اجازه داد تا به طور غیر مستقیم با موسسات غیر بانکی رقابت کنند.
SFNB که اولین بانک اینترنتی واقعی بود و در ۱۸ اکتبر ۱۹۹۵ به منظور انجام امور تجاری افتتاح گردید، راه را بر توسعه بانکداری اینترنتی هموار ساخت. عقیده بر آن بود که بانکداری الکترونیک یک رقابت بزرگ را در روابط بانکی مطرح ساخته و همچنین یک فرصت بزرگ برای محکم کردن روابط مشتریان پیشنهاد می‌کند ونه فقط منابع سودآور را تشخیص می‌دهد، بلکه آینده بانکداری را نیز تضمین می‌نماید. برای بانک‌ها، اینترنت راهی به سوی فرصت‌های جدید بود تا آنها بتوانند میدان‌دید و مشتری مداری شان را توسعه دهند.
اینترنت قادر است جهت کمک به مشتریان برای انجام امور بانیک خودشان در شعب بانکی و یا پای دستگاه‌های خودپرداز، مورد استفاده قرار گیرد. برای برخی بانک‌ها خدمات اینترنتی تکمیل کننده کار آنها می‌باشد، و برای برخی دیگر از بانک‌ها، مهمترین راه انجام امور بانکی است.
مروری بر ویژگی‌های بانکداری اینترنتی
بانک‌های صددرصد اینترنتی با هدف اصلی قبول سپرده، به عنوان بانک‌های بدون شعبه یادستگاه خودپرداز می‌باشند که با استفادهاز وب سایت، مشتریان را جذب و خدمات خود را ارائه می‌دهند. زمانی که بانک SFNB برای اولین بار ارائه حساب‌های سپرده و قبول پرداخت قبوض، خدمات خود را آغاز نمود، ایده بانکداری با استفاده از Web، اقدام و حرکت جدیدی بود. در حقیقت، بانک SFNB هرگز شعبه ای به صورت فیزیکی ایجاد ننمود و به جای آن، با استفاده از وب سایت به پذیرش حساب‌های جدید دست زد. در ان زمان، اندک بانک عادی در امریکا امکان بررسی مانده‌های حساب را از طریق شبکه اینترنیت به مشتریان می‌داد و هیچکدام از خدمات پرداخت قبوض را هنوز ارائه نمی‌نمودند.
در این سال‌ها، بانکداری از طریق شکبه، همزمان با بانکهای عادی رشد کرد. از آنجایی که بانک‌های اینترنتی اقدام به تاسیس شعبه و خودپرداز نمی‌نمایند و بانک‌های عادی به طور مرتب بر شعبه‌ها و دستگاه‌های خودپرداز خود می‌افزایند، بعضی ممکن است که فکر کنند، بانک‌های عادی لکیه فعالیتها و خدمات یکه بانکهای اینترنتی ارائه می‌دهند را نیز انجام می‌دهند. اما وظیفه اصلی بانک‌های اینترنیت ارائه خدمات به مشتریان با بهترین برنامه برای انجام تراکنش بر روی خط اینترنت می‌باشد. با اینکه وظیفه اصلی این بانک‌ها ارائه خدمات از طریق اینترنت است، مشتریان محدود به این شیوه از ارتباط نیستند، بلکهاز طریق تلفن و پست نیز میتوانند تماس برقرار کنند.
مهر تایید اینگونه بانک‌هاباید همچون بانکهای عادی، معیارها و شرایط قانونی لازم را جهت کسب مجوز و پروانه فدرال یا ایالتی دریافت نماید.

مزایای بانک‌های صددرصد اینترنتی
همانند هرگونه تجارت الکترونیکی، مزایا و معایبی برای کار با این نوع بانک‌ها وجود دارد که در این بخش به طور خلاصه به آن می‌پردازیم.
در صورتی که شما تصمیم به کنار گذاشتن بانک خود و حرکت به سمت دنیای جدید بانک صد درصد اینترنتی گرفته‌اید، چه انتظاری از این تجربه جدید می‌توانید داشته باشید؟
با توجه به قابلیت ان در ارائه خدمات در وب سایت، این نوع بانک‌ها مزایای مهمی‌را در بردارند:
دستیابی در هر مکان و هر زمان
تا زمانی که شمایک کامپیوتر و امکان اتصال به اینترنت را دارید، بدون در نظر گرفتن ساعات بانکی و تعطیلات، می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید.
عدم هرگونه دردسر برای گشایش حساب
بانک‌های صددرصد اینترنتی نه تنها برای گشایش حساب، امکان انجام کلیه مراحل از طریق خط اینترنت را می‌دهند، بلکه واریز وجه برای گشایش حساب نیز می‌تواند انجام شود.
وب سایت‌هایی که دارای ویژگی‌های سهولت در استفاده و قدرت عملیاتی بیشتری می‌باشند:
اینترنت تنها شعبه برای بانک‌های اینترنتی محسوب می‌شود. این گونه بانک‌ها با جهت گیری بهتر به طرف مشتری و با ایجاد یک ارتباط از طریق شبکه، تجارت بسیار بهتری را برای کاربران آن – در مقایسه با بانک‌های عادی- به ارمغان می‌آورد.
پیشنهاد بهتر
با کاهش هزینه‌های کلی، بانکهای صددرصد اینترنتی قادر هستند که سود خود را به مشتریان انتقال دهند. برای مشتریانی که مبالغ زیادی در این بانکها سپردهگذاری می‌نمایند، امکان کاهش و ای حذف کارمزدها وجود دارد.
سهولت در پرداخت قبوض
بانک‌های اینترنتی در ساده نمودن مراحل پرداخت قبوض – چه نمایش قبوض بر روی صفحه کامپیوتر و چه پرداخت قبوض – تا حد امکان تلاش نموده اند. با تشویق مشتریان در تجهیز این گونه خدمات، بانک‌های صددرصد اینترنتی تلاش در جهت کاهش هزینه‌ها می‌نمایند.

معیب بانک‌های صددرصد اینترنتی
توصیه می‌شود قبل از تصمیم به تثبیت وضعیت حساب‌های خود (جاری و پس انداز) در یک بانک اینترنتی، به موارد زیر نیز توجه فرمائید:
ملاقات حضوری در بانک را فراموش نکنید
اگر نزدیک دفتر مرکزی آن،‌زندگی می‌کنید، این تنها راهی است که شما می‌توانید پیاده به سمت شعبه رفته یا از خودپرداز آن استفاده کنید.
واریز نمودن پول نقد در حساب‌ها را فراموش کنید.
در صورتی که پول نقد دارید، با استفاده از چک و از طریق پست به دفتر مرکزی آن ارسال دارید.
نبودن بعضی از خدمات ویژه
اینترنت موقعیت‌های بسیاری را در مقابل شما قرار میدهد، امانمی‌تواند کلیه خدماتی که در ابنکهای عادی عرضه می‌شود – همچون: چک مسافرتی و بانکی و غیره – را در اختیار شما قرار دهد. ارائه این گونه خدمات بر روی خط اینترنت غیر ممکن است.
مشاور مالی
اینترنت هنوز به عنوان یک ابزار موثر در جهت امور مشاوره ای قرار نگرفته است.ارتباط از طریق پست الکترونیک یا تلفن نیز در حدی نیست که بتوان از آن برای سوالات پیچیده مالی استفاده نمود.
مواظب هیولای کارمزد باشید!
در حالی که بسیاری از بانک‌های صددرصد اینترنتی، بخشی ازکارمزدهای استفاده از خودپرداز بانک‌های دیگر را حذف می‌نماید، این به آن معنی نیست که این بانک‌ها برای عملیات خودشان هیچگونه

دسته بندی : No category

دیدگاهتان را بنویسید