اینترنت هنوز به عنوان یک ابزار موثر در جهت امور مشاوره ای قرار نگرفته است.ارتباط از طریق پست الکترونیک یا تلفن نیز در حدی نیست که بتوان از آن برای سوالات پیچیده مالی استفاده نمود.
مواظب هیولای کارمزد باشید!
در حالی که بسیاری از بانک‌های صددرصد اینترنتی، بخشی ازکارمزدهای استفاده از خودپرداز بانک‌های دیگر را حذف می‌نماید، این به آن معنی نیست که این بانک‌ها برای عملیات خودشان هیچگونه کارمزدی دریافت نمی‌کنند. افرادی که تراکنش‌های بسیاری را انجام می‌دهند و مانده اندکی در حساب خود دارند، باید به کارمزدها توجه کافی داشته باشند.
ضرورت آشنایی با فناوری
آشنایی و تسلط کافی به کامپیوتر، از جمله ضرورت‌های استفاده از بانکهای صددرصد اینترنتی می‌باشد.
انتظار چه کارمزدهایی را باید داشته باشید؟
کارمزدها بخشی از زندگی روزانه بانکی ما را تشکیل می‌دهد و بانک اینترنتی نیز از این قاعده مستثنی نیست.
هنگامی‌که تصمیم به انتخاب بانک اینترنتی می‌گیرید، مطمئن باشید که نرخ بالای بازار پول آنها، تنها دلیل تصمیم شمانباشد.

کاربری بانکداری اینترنتی
بانکداری اینترنتی برای همه افراد از یک درجه اهمیت برخوردار نیست. مشاورین، مشتریان بانک‌های اینترنتی را به چهار گروه تقسیم نموده اند. شما با تطبیق خود به گروهی که با شرایط شما سازگاری دارد، می‌توانید در جهت مناسب گام بردارید:
معامله کنندگان اینترنتی
این گروه مشتری مایل به اتوماسیون و ساده نمودن احتیاجات تراکنشی خود، تا حد امکان می‌باشد. دستیابی به حساب‌های چک (جاری) و کارت‌های اعتباری از طریق خط اینترنت، به عنوان مزیتی برای این گوره مشتریان محسوب می‌شود. در این نوع حسابها، پرداخت قبوض با کارمزد کم با ابزاری برای اتوماتیک نمودن عملیات، از اهمیت خاصی برخوردار است.
پس انداز کنندگان
این دسته از مشتریان به دنبال نتیجه و بازدهی بالا از حساب‌های خود هستند که اقدام به نگاهداری وجوه و مبالغ بالا می‌نمایند و همچنین انتظار کامزد پایین را دارند. انتقال راحت وجوه بین حسابها برای این افراد اهمیت دارد.
خریداران فوری
این گروه از مشتریان بدون دغدغه فکری خواهان: خدمات مالی جامع، کارت‌های اعتباری، وام‌ها و پرداخت قبوض به طور یکپارچه می‌باشند. سهولت در استفاده و گستردگی این خدمات، مهمترین عامل برای این گروه از مشتریان می‌باشد.
در حالی که همه بانک‌های اینترنتی برای ارائه خدمات کارمزد دریافت نمی‌کنند و بعضی نیز بر اساس وضعیت حساب، بخشی از کارمزدها را حذف می‌نمایند، لیکن به هر نحو، باید انتظار کارمزد را، برای حداقل برخی از موارد ذکر شده در زیر، داشت:
پرداخت قبوض
در حالی که پرداخت قبوض به عنوان ذخیره ای برای بانک محسوب می‌شود، بیشتر بانکها برای این گونه خدمات، وجهی به صورت ماهانه در یافت می‌نمایند. در بعضی موارد نیز این خدمات رایگان انجام می‌شود.
وام گیرندگان
کارمزد دستگاه‌های خودپرداز
بیشتر بانک‌های اینترنتی برای استفاده از خودپرداز بانکهای دیگر، کارمزد – معمولاً تا ۵/۱ دلار برای هر بار- دریافت می‌نمایند. البته حداکثر تا چهار بار در ماه امکان استفاده از این خدمات وجود دارد.
کشیدن چک و درخواست دسته چک
همانند شیوه‌های مرسوم بانکی در بانکداری اینترنتی، برای کشیدن هر چک یا درخواست دسته چک، ممکن است هزینه ای دریافت شود.
کارت‌های اعتباری
در رابطه با کارت‌های اعتباری، انتظار نداشته باشید که کارتی با کارمزد سالیانه یا نرخ بهره خوبی را به دست آورید.
سایر خدمات بانکی
سایر کارمزدها
همانند بانک‌های سنتی، انتظار کارمزد برای انتقال وجه از طریق سیم، چک‌های برگشتی چک بی محل را داشته باشید. در این نوع موارد، تفاوتی میان بانک‌های اینترنتی و بانک‌های عادی وجود ندارد.
یکی از مزایای بانک اینترنتی در این است که بسیاری از بانکهای اینترنتی اهمیت رابطه مشتری را درک می‌کنند. اگر شما حساب بانکی با مانده قابل توجه داشته باشید، بعضی یا تمام کارمزدها در رابطه با بانکداری روی خط، حذف می‌شوند.
راه حلی برای برتری در بانکداری: شعبه اینترنتی
بر اساس آخرین تحقیقات به عمل آمده، استفاده از اینترنت ظرف سه سال آینده، ۵۰۰ درصد افزایش می‌یابد که از جمله دلایل این افزایش فوق العاده، می‌توان به : پایین بودن قیمت کامپیوترهای شخصی، آسودگی بیشتر و ایمنی اشاره کرد. همگام با این افزایش بی سابقه تعداد بانکهای لحظه ای از ۱۱۵۰ شعبه در سال ۱۹۹۸ به ۱۵۸۴۵ شعبه در سال ۲۰۰۳ خواهد رسید. فراهم کردن فرصتی برای بازاریابی بی واسطه و مستقیم، کارآیی موثر،‌ مطمئن و با ایمنی بالا، از مزایای ایجاد سیستم الکترونیک بانکداری است.
اخیرا، بسیاری از بانک‌هایی که به این کانال جدید توزیع و تبلیغ، به عنوان ترفندی برای حفظ مشتریان و افزایش تعداد آنان می‌نگریستند، از ادامه کار ناامید شده اند. چرا که افزایش بی سابقه عرضه خدمات بانکی لحظه ای توسط بانک‌های مختلف، عرصه کار و رقابت را برای آنان تنگ تر کرده است و شاید هم حق با آنان باشد. ایجاد یک شعبه اینترنتی، دقیقا به سختی احداث یک شعبه بانکی در مرکز شهر و تامین کلیه نیازهای آن می‌باشد. مطالعه عمیق بروشورهای تجاری.‌شرکت در کنفرانسهای فناوری بانکی و آگاه بودن از طرح‌های مختلف تجاری، مانند: ادغام شرکت‌ها و تجارتخانه‌ها و یا حتی پیمانکاری برای ایجاد شعبه اینترنتی از میان پایین ترین قیمت‌های پیشنهادی، از جمله موارد حائز توجه و اهمیت می‌باشد. اما این موارد نه تنها ممکن است تضمین کننده موفقیت شما نباشد، بلکه احتمالا باعث افزایش هزینه‌ها در درازمدت خواهد شد. گرچه، بسیاری از بانکهای بزرگ و سابقه دار جایگاه خاصی در عرصه تجارت الکترونیک یافته‌اند، اما بسیاری از اطلاعات تکنولوژیک و ماشینی برای آنها، همچنان تعریف نشده باقی مانده است.
چهار اصل اساسی در ایجاد یک شعبه اینترنتی
* شناخت اقتصاد اینترنتی
* شناخت و تحلیل مسیر تکاملی ایجاد یک شعبه اینترنتی
* یک شعبه اینترنتی، چیزی بیش از یک سری اطلاعات مبادله شده است.
* ارائه یک برنامه سازگار با تحولات فناوری اینترنت

شناخت اقتصاد اینترنتی
بسیاری از ما، سال اقتصاد بر پایه اینترنت (۱۹۹۹) را با اندکی ترس و شگفتی آغاز کردیم. گرچه، به این مسئله واقف بودیم که فناوری اینترنت در هیچ بخشی از جهان اقتصاد و صنعت، به اندازه امور مالی و بانکی، با موفقیت پیاده سازی نشده است. برای بسیاری از شما که هنوز در آغاز راه قرار دارید، دستیابی به مفهوم عمیق تری از اقتصاد اینترنتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. شناخت صحیح مشتریان از اقتصاد اینترنتی منجر به بالا رفتن درجه اطمینان آنان نسبت به بانکهای الکترونیکی و خدمات ویژه آنها می‌شود. استقبال مشتریان از خدمات خودکار بی نظیر بوده است.
این گونه خدمات، در واقع یک نوع قدرت دادن به مشتریان برای راهبری معاملات بانکی و امور مالیشان است، البته هنگامی‌کهاز بانکدرخواست این نوع وکالت را بنمایند. خدمات خودکار، پایه اصول بانکداری را در آینده تشکیل می‌دهد و تحولی بنیادین در این اصول محسوب می‌شود.
مشتریان باید بدانند که شما نیازهای بانکی آنها را درک می‌کنید و قصد دارید که در حوزه این نیازها، برنامه ریزی و فعالیت نمائید. باید تمامی‌تلاش‌های خود را به این نیازها معطوف سازید، تا درصدر تولید کنندگان فناوری‌های بانکی کاربرگرا و کاربردوست قرار گیرید.
انعقاد قرارداد با فروشندگانی که درک قوی از اقتصاد اینترنت دارند و عرضه کنندگان فعالی برای محصولات شما هستند، در نیل به این هدف، به شما کمک شایانی می‌کند.
کاربری شعبه اینترنتی
شاید بیشترین اقدایم که در رابطه با شعب اینترنتی بانکها انجام می‌گیرد، بازیافت داده‌ها از سیستم میزبان، برای نمایش بر روی صفحه وب است،‌ در حالی که شعبه اینترنتی کاربرد گسترده‌تری دارد و منحصر به این مسئله نیست. همان گونه که شعب بانکی درون شهری شما در سالن انتظار و محل‌های عمومی، با پیام‌هایی برای: مشارکت همگانی، افتتاح حساب در بانک و خدمات بانکی ویژه را تبلیغ می‌کنند، وب سایت شمانیز دقیقا باید به همین ترتیب عمل کند. در واقع، نشان تجاری بانک شما بر روی هر پایگاه (SITE) با سیستم خدماتی بانکی، باید به نوعی نشان دهنده اعتبار باشد. بدترین چیز برای شعبه مجازی شما، این است که شماره حساب‌ها و لیست پرداخت‌ها و دریافت‌ها و… به روز نباشد. باید توجه داشته باشید که همان حساسیت‌هایی که در اربطه با شعب بانکی شهری خود دارید، باید بر روی شعب بانکی اینترنتی اعمال شود. از جمله نکاتی که باید در این زمینه مورد توجه قرار گیرد، عبارت است از :
* پاسخ دادن سریع به پست الکترونیک
* به روز کردن مداوم حساب‌ها، وام‌ها، سودها و کلیه امور بانکی و مسائل مالی
* ارائه طرح ابتکاری خاص برای جذب بیشتر مشتری
به یاد داشته باشید، آنچه به شعبه اینترنتی بانک شما اعتبار می‌بخشد، اطلاعات به روز آن است.در ضمن، برای جذب بیشتر مشتریان خاص تجاری، می‌توانید شعبه اینترنتی خود را با وب سایت آنها پیوند بزنید و یا با افزایش قابلیت‌های خاص مشتری پسند، مانند: فرم‌های درخواست وام الکترونیک، دیدن چک‌ها با وارد کردن رمز و… – کاربران را جلب کنید. در واقع، این نوع تلاش‌ها است که بانک شما را منحصر به فرد می‌سازد، نه تمرکز بر روی تولید یک سری اطلاعات خاص تبادلی
ارائه یک برنامه سازگارتر با تحولات فناوری اینترنت
شاید مهمترین اصل از اصول ذکر شده، توانایی شمادر عرضه سیستم بانکی همگام با تحولات و خدمات جدید اینترنتی است. در واقع، شعبه اینترنتی یک الگوی تجاری و کاملا مشتری گرا است. هیچ الگوی تجاری دیگر به این اندازه مشتریان را به شما نزدیک نمی‌سازد. یک اشاره موشواره، آنها را با شما مرتبط می‌سازد. در ضمن، عرضه کنندگان خدمات شما نیز باید از آخرین تحولات موجود در سیستم بانکداری آگاهی کامل داشته باشند. این امر، در قالب یک برنامه، حمایت از گسترش شعب اینترنتی است و آنچه اهمیت دارد، فناوری‌های نوین بازاریابی و ارائه خدمات برتر بانکی است. این امر، رمز موفقیت بسیاری از شعب باتکی منحصرا الکترونیک با سرمایه ای محدود است. به هر حال، مطمئن باشید با یک برنامه ریزی و پیاده سازی صحیح، شعبه اینترنتی شماموفق خواهد بود. تمام ملزومات شما برای رسیدن به هدف، ایجاد یک کانال ارتباطی جدید و گسترش ارتباطات با عرضه کنندگانی است که جهت و مفهوم تجارت الکترونیک را درک نموده اند. این برنامه، شما را در تمامی‌مراحل یاری خواهد کرد و مطمئن باشید که پشیمان نخواهید شد.
کسب رضایت مشتریان، از اهداف اصلی هر بانکاست. این مقاله مروری دارد بر بررسی شیوه‌های خاص بانکداری اینترنتی، برای جذب

دسته بندی : No category

دیدگاهتان را بنویسید