مشتریان و روآوردن آنها به شعب اینترنتی بانک‌ها. امروزه، آنجه که منجر به تثبیت تجارت الکترونیک در فرصه اقتصاد جهانی می‌گردد، نهادینه شدن بانکداری اینترنتی و جذب سرمایه‌های میلیاردی کاربران شبکه چهانی اینترنت است. دست یافتن به اقتصاد یکپارچه چهانی، دقیقا همان چیزی است که به رویاروی دیرینه انسان‌ها، یعنی زندگی در جهانی بی مرز – جامه عمل خواهد پوشاند. شعب اینترنتی در رقابت، جهت کسب سهم بیشتری از سرمایه‌ها و پایبند کردن مشتریان، به شیوه‌های ابتکاری ویژه ای متوسل می‌شوند. بهره گیری از این روش‌ها، بانکداری On-Line را بسیار مشتری گرا، کم هزینه و پرثمر جلوه می‌دهد.
در اینجا مروری داریم بر ترفندهای خاصی که این بانکها برگزیده اند:
ارائه چک‌های رایگان
استفاده از دستگاه‌های خودپرداز در کشورهای خارجی، که خود به عنوان شعبه ای از این بانک‌ها عمل می‌کنند.
پرداخت رایگان صورتحساب‌ها به صورت ON-Line
لازم به ذکر است که این ویژگی براساس یکی از قدیمی‌ترین شیوه‌ها برای به دست آوردن سهم بیشتری از سرمایه بازار بنا شده است. بسیاری از شعب اینترنیت چک‌های On-Line را می‌پردازد، بدون آنکه بابت آن هزینه‌آبونمان ماهیانه و یا هزینه چاپ دریافت کنند. حتی بعضی از بانک‌های On-Line برای استفاده از دستگاه‌های خودپرداز خارجی نیز هزینه ای دریافت نمی‌کنند و بسیاری از آنها به صورت رایگان صورتحسابهای مشتریان را به صورت On-Line پرداخت می‌کنند.
دسته بندی تبادلات مالی مشتریان و ارائه گزارش‌های روزانه، ماهانه و سالانه
مدیریتی امور مالی تک تک مشتریان با بهره گیری از نرم افزارهای مشهور مدیریت مالی، مانند Microsoft Money
امکان پرداخت لحظه ای از طریق کارت‌ها ی اعتباری
اعطای تخفیف‌های ویژه به مشتریان، در صورت خرید با کارت اعتباری از فروشگاه‌های طرف قرارداد با بانک
اعطای فوری وام درخواستی مشتری، به صسورت On-Line
ارائه حساب‌های جاری با بهره
واریز پول به حساب جاری مشتری، در صورتی که زیر سقف معمول پول باشد.
پرداخت رایگان قبض‌های: آب، برق، تلفن و گاز مشتریان در اول هر ماه
نقل و انتقال سریع وجوه بین حساب‌ها در صورت درخواست مشتری
ارائه On-Line فرم درخواست افتتاح حساب‌های پس انداز و حساب جاری
امکان پرکردن فرم‌های رهن و وام‌های مختلف بانکی، به صورت On-Line
ارائه خدمات ۲۴ ساعته به مشتریان، از طریق تلفن و پست الکترونیک
ایجاد محیطهای مشاوره ای On-Line و کاملا محاوره ای در مورد انواع خدمات بانکی و راهنمایی مشتریان در امور مالی
بهره گیری از نرم افزارهای چندرسانه ای محاوره ای برای طراحی یک برنامه جامع مالی،‌ پس انداز، ارائه اطلاعات در مورد انواع بیمه‌های مختلف، و کمک به انتخاب وام مناسب، با درنظر گرفتن توان مالی مشتری
امکان تطبیق و تصحیح دفترچه چک، به صورت On-Line
امکان صدور گزارش‌های On-Line در مورد وضعیت کارت اعتباری و پرداخت‌های اقساط وام
دسترسی گسترده و‌ آسان به پایگاه داده‌های مختلف سرمایه گذاری و سهام
دسترسی رایگان به اینترنت در ساعات مشخص شده، برای چک کردن On-Line وضعیت حساب بانکی
پرداخت صورتحساب‌های مختلف و ارائه انواع گزارش‌های بانکی، بدون استفاده از رایانه، به صورت صوتی از طریق تلفن و با بهره گیری از سیستم Tone
بیمه مالی مشتریان در برابر هرگونه سوء استفاده اینترنتی از کارت اعتباری آنها و همچنین اشتبه‌های احتمالی ممکن در امر پرداخت وجوه
بررسی و ارزیابی تصویر دیجیتال چک‌ها، به صورت لحظه ای
ارائه فرم‌های آماده لحظه ای، برای درخواست فوری جهت توقف پرداخت چک

حسابگرهای بهنگام اینترنتی: روشی ساده و عالی برای جذب مشتری
حسابگرها از لوازم نوین فناوری بانکی، برای ورود بانک شما به عرصه تجارت الکترونیک است.
حسابگرهای بهنگام اینترنتی تنها یک نرم افزار مالی عرضه شده توسط موسسات اعتباری نیستند، بلکه برنامه‌های هستند که مشتریان همواره انتظارش را داشته اند.
این حسابگرها، ابزاری جهت چذب مشتریان و ایجاد انگیزه در آنان برای سرمایه گذاری در بانک شما می‌باشند. هنگامی‌که شما به عنوان یک مشاور مالی خبره، مشتریان توجیه می‌کنید که برای افزایش سرمایه و سهولت در انجامامور مالی،‌باید بانک یا موسسه اعتباری شما را برگزیند، او به شما می‌گوید که باید کمی‌فکر کند. حال زماین را در نظر بگیرید که مشتری د رمنزل یا پشت میز کار، وارد وب سایت شما می‌شود، شماره حساب پس اندازش را وارد می‌کند و با بهره گیری از حسابگر اینترنتی، آینده سرمایه گذاری درموسسه شما را بر اساس: نوسانات نرخ ارز، قیمت سهام و… می‌سنجد. انگاه با کمال میل، تقاضای افتتاح حساب پس انداز جدید و یا خرید اوراق قرضه بانک شما را می‌دهد.

راهبرد الکترونیک، در بانکداری اسلامی
پیاده کردن بانکداری الکترونیک، مستلزم بوجود آمدن جامعه ای الکترونیک است و مسلما” گسترش این فناوری اطلاعاتی، با توجه به نقش راهبردی آن در رابطه با حفظ منافع ملی، از اهداف قانونی اساسی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.
حرکت در این جهت باید براساس توسعه زیر ساخت اطلاعات ملی، گسترش محیط قانونی شفاف و نیرومند و تجربه اندوزی در توسعه خدمات رقابتی مالی صورت پذیرد.
این فرآیند سخت و طولانی است، ولی میتوان امیدوار بود، با تلاش و آمایش در بخش فنی، بانکی ومدیریت اقتصادی، قابل دسترسی باشد، الگوسازی این فرآیند براساس هنجارهای اسلامی، گام مهمی است که بلافاصله باید با مشارکت کلیه پژوهشگران مسلمان و کشورهای اسلامی که به آمادگی الکترونیک رسیده اند مورد بهره برداری قرار گیرد.
فناوری الکترونیک برای بانکداری اسلامی یک (( ضد چالش )) محسوب میشود، درحالیکه ممکن است فناوری الکترونیک برای (( جهانی شدن )) علاوه بر مزایای اجتناب ناپذیرآن، چالش‌هایی را نیز همراه داشته باشد.
این (( ضد چالش )) برای بانکداری اسلامی، به نظر میرسد که یک ((فرصت )) مطلوب است، اگر بتوانیم شکرانه آن، یعنی بهره برداری صحیح از آن را به خوبی و هوشمندانه تحقق بخشیم.
اکنون، از سخنرانی وزیر کشور آمریکا، درکنفرانس بانکداری اسلامی، که در ایالات متحده آمریکا برگزار گردید، زمان زیادی نگذشته است. او در این همایش، بعنوان نماینده یک کشور آزاد، رسما” اعلام نمود که طبق قوانین آمریکا نمی توان در این کشور به بانکهای اسلامی مجوز تاسیس اعطاء نمود، ولی امروزه بانکداری اسلامی میتواند از طریق فناوری الکترونیک، حتی در خانه هر کس ودر هر نقطه از جهان رخنه نماید و این فناوری برای بانکداری اسلامی یک فرصت طلایی است.
اصولا” یکی از ویژ گی‌های اقتصاد اسلامی، استقبال از شناخت و به کارگیری هرنوع یافته مفید جدید است و در واقع در شرایط فعلی، با توجه به نقش راهبردی انتقالات الکترونیک، بهره برداری از این رهیافت بعنوان یک تکلیف، تلقی میشود.
امروزه بانکداری الکترونیک، با توجه به ویژ گی‌های خاصی که در خود دارد، ابزار مناسبی برای تحقق عملیات مبادلاتی است ومهمترین ویژگی این فناوری، سرعت و سهولت استفاده از آن، محسوب میشود. مساله سرعت در بانکداری الکترونیک، مدیون عوامل مختلفی است که همین عوامل، باعث گسترش بانکداری الکترونیک گردیده است.
یکی دیگر از ویژگی‌های بانکداری الکترونیک، جهانی بودن و عدم تعلق آن به محدوده‌های سیاسی وجغرافیایی است و در واقع براساس این خصوصیت، که پیام‌ها به راحتی میتواند از مرزهای ملی عبور کند، جاذبه روز افزونی را برای پوشش بخشی و تسلط بر بانکهای سنتی ایفا می نماید، و به همین دلیل پیش بینی میشود که حجم تجارت الکترونیک، با رشد متوسط سالانه، نزدیک به ۶۰ درصد، در سال ۲۰۰۶ به حدود ۱۳ تریلیون دلار بالغ گردد.
با توجه به اینکه بانکداری الکترونیک، باید قادر به جذب این حجم از تجارت باشد، بدیهی است کشورهایی که از فناوری مناسب تری برخوردار هستند، قادر خواهند بود تا بهره برداری بیشتری از فضای مبادلاتی را به خود اختصاص دهند، و بالعکس، کشورهایی که از سامان دهی (( دولت الکترونیک )) غفلت می ورزند، همچنان در اثر کاهش سطح مبادله، با بیکاری و مشکلات اقتصادی دست به گریبان خواهند گردید.
برخی برآوردهای کارشناسانه، کاهش هزینه‌های مبادلاتی را که در اثر کاربرد ابزارهای الکترونیک حاصل میگردد، سالانه، بین ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلیارد دلار برآورد نموده‌اند.
مسئله مهم در این انقلاب اطلاعاتی، نقشی است که کشورهای اسلامی باید ایفا نمایند، زیرا هرگونه تسامح در مقابله با این گسترش جدید مبادلاتی به مثابه فراهم سازی شکاف دیجیتال، و این شکاف در واقع منجر به ایجاد شکافی عمیق تر در توسعه اقتصادی بین کشورهای اسلامی و سایر ملل خواهد بود.
به طور کلی آمایش الکترونیک در بانکداری اسلامی را میتوان طی مراحل زیر مورد تاکید و مطالعه قرار داد :
۱- وجود حجم قابل قبول نهادها و مبادلات اسلامی
به نظر میرسد اولین موسسه مالی – فرهنگی اسلامی در جهان اسلام در سال ۱۳۱۷ ( ۱۹۳۸ م ) تحت عنوان (( صندوق سرمایه گذاری اثنی عشری )) در تهران با توصیه مرحوم آیت الله شاه آبادی و به سرپرستی محمد حشمتی مولایی و معاونت جعفر همت تشکیل گردید. این صندوق با دریافت سپرده‌های مشارکتی و تخصیص آن به سرمایه گذاری با این شرط که بتواند بخشی از ذخیره اضافی آن را در شرایط اضطراری، موقتا” در اختیار گیرندگان واقعی قرض الحسنه قرار دهد، تشکیل گردید.
سود خالص حاصل از سرمایه گذاری این صندوق به نسبت سهم هریک از اعضاء توزیع میگردید و در عین حال، اعضاء به نسبت سهم خود در پاداش معنوی قرض الحسنه اعطاء شده مشارکت داشتند.
این صندوق در عین حال براساس مشارکت داوطلبانه اعضاء اصلی و اعضاء داوطلب، یک مجمع فرهنگی را نیز به طور سیار در تهران اداره می نمود.
بعدها با توسعه صندوق‌های قرض الحسنه در مجامع دینی و مساجد، این نوع نهاد‌های مالی گسترش یافت.
در خارج از ایران، اولین نهاد اعتباری اسلامی در سال ۱۳۴۲ ( ۱۹۶۳ میلادی ) در مصر تحت عنوان (( بانک پس انداز میت گامت )) تشکیل گردید و سپس موسسات مالی و بانکهای اسلامی به تدریج در سایر کشورهای اسلامی توسعه یافت.
بعد از انقلاب اسلامی در ایران، موج جدیدی از تاسیس بانکها و نهادهای مالی اسلامی در جوامع اسلامی آغاز گردید، به طوری که امروزه در مدت کوتاهی موسسات مالی اسلامی بالغ بر ۲۵۰ مورد و با حجم دارایی ۳۰۰ میلیارد دلار در سراسر جهان پراکنده گردیده اند.
نکته بسیار جالب در این گسترش سریع، مشارکت بانکهای غربی در پذیرش عملیات بانکی، با شرایط اسلامی میباشد که زمینه بسیار مطلوبی را برای یک ادغام الکترونیکی نوید میدهد.
از طرف دیگر، تقریبا” بیش از یک چهارم موسسات مالی

دسته بندی : No category

دیدگاهتان را بنویسید