ها بشنوند. این کار افراد را قادر می‌سازد که از جاهای مختلف با هم ملاقات کنند، ببدون اینکه مجبور باشند مسافرت کنند.
2-2-19-6 سیستم‌های مشارکتی
استفاده از نرم افزار رایانه‌ای است برای کمک به افراد تا بهتر با هم کار کنند. سیستم‌های مشارکتی افراد را قادر می‌سازد که بدون هیچ محدودیت زمانی و مکانی در اطلاعات سهیم شوند. سازمان‌هایی که سیستم مشارکتی کامل را به کار می‌گیرند، می‌توانند تیم های مجازی را ایجاد کنند. این سیستم‌ها امکان ارتباط و بهره گیری از اطلاعات دیگران را به راحتی میسر می‌سازند.
2-2-19-7 ارتباط از راه دور
کار در خارج از سازمان و برای سازمان با استفاده از انواع مختلفی از فناوری اطلاعات را گویند. کارکنان کارها را به وسیله تلفن، فکس و یا وصل کردن یک مودم به رایانه خانگی برای وصل شدن به رایانه مرکزی اداره، انجام می‌دهند. مزیت ها شامل:
کاهش هزینه‌های شرکت.
انعطاف پذیری و استقلال بیشتر برای کارکنان.
مزیت رقابتی در استخدام افراد.
رضایت شغلی بیشتر.
بازدهی افزایشی.
استفاده از افراد ناتوان و زندانیان (سید جوادین 1390: 553-551).

2-2-20 کاربردهای فناوری اطلاعات
2-2-20-1 تجارت الکترونیک
از دیدگاه گروهی اصطلاح تجارت الکترونیک بیانگر تعاملات میان شرکای تجاری است و از این جنبه تجارت الکترونیک بسیار محدود است. ولی در مفهوم گسترده آن تجارت الکترونیک، به انجام کسب و کار الکترونیک در یک سازمان، صنعت و یا جامعه اطلاق می‌شود که نه تنها همکاری میان شرکای تجاری بلکه خرید و فروش، تبادل اطلاعات و محصولات و خدمات و تعاملات الکترونیکی در درون سازمان‌ها را نیز در بر می‌گیرد. به قول لئو گرستز، مدیر ارشد اطلاعات شرکت IBM، تجارت الکترونیک چیزی نیست مگر چرخه زمان، سرعت، جهانی شدن، افزایش بهره وری، یافتن مشتریان جدید و اشتراک دانش میان مؤسسات برای رسیدن به برتری تجاری به طور کمی تجارت الکترونیک عبارت است از تولید، پردازش، کاربرد، تبادل اطلاعات و اسناد تجاری به شیوه الکترونیک، مبادله اطلاعات تجاری بدون استفاده از کاغذ، یافتن منابع، انجام بازاریابی‌ها، مذاکره، دادن سفارش، تحویل، پرداخت، ارائه خدمات، پشتیبانی، مزایده، تعاملات تجاری به صورت همزمان برروی شبکه‌اینترنت (صرافی زاده، 1388: 152).
2-2-20-2 دولت الکترونیک
با هدف تجدید ساختار وتعریف مجدد وظیفه دولت به منظور توسعه ارائه خدمات به شهروندان و افزایش کارایی نظام داخل دولت، کلیه زمینه‌های فعالیت های دولت مورد بازنگری قرار گرفته و با وضع مقررات و ضوابط جدید، تجدید ساختار دولت در قالب نظام یکپارچه عملیاتی با هدف کاهش وزن تشکیلات و افزایش کارایی مختومی می‌شود (مدیری و همکاران، 1390: 28).
2-2-20-3 مزایای بالقوه دولت الکترونیک
بهبود کارایی و اثر بخشی فعالیت های اجرایی دولت شامل ارائه خدمات عمومی.
شفاف کردن روابط دولت با شهروندان و موسسات تجاری از طریق امکان دسترسی آنها به اطلاعات دولتی.
تسهیل انجام تغییرات در روابط میان دولت و شهروندان و میان ملل.
تسهیل دسترسی به اطلاعات و خدمات دولتی، بهبود کیفیت خدمات و ارائه فرصت‌های بیشتر جهت مشارکت در نهادهای دموکراتیک و فرآیندهای کاری.

2-2-20-4 دلایل نیاز به دولت الکترونیک
1- رشد شبکه گسترده جهانی
امروزه همه جا بحث از شبکه گسترده جهانی است. در موزهها، رادیو، تلویزیون و مجلات انواع مقالات و تبلیغات وجود دارد که به معرفی کاربردهای شبکه می‌پردازند. اغلب سازمان‌ها در حال حاضر دارای وب سایت هستند.
2- رشد جمعیت متصل به شبکه
در کشورهای صنعتی مردم در منزل، محل کار، مدارس و دیگر محل ها به شبکه دسترسی دارند. با گسترش استفاده شهروندان از شبکه ها ضروری است تا خدمات و امور دولتی در دسترس آنها قرار گیرد.

3- کاهش هزینه‌ها
انجام امور به روش سنتی به بهره گیری از اینترنت و شبکه هزینه‌های بالاتری دارد همچنین از نظر زمانی و نیز ملزومات اداری مانند کاغذ نیز در استفاده مکانیزاسیون ارزان تر است. اگر چه تعاملات اینترنتی ارزان تر است ولی هزینه‌های مرتبط با خود را دارد مانند کارت های اعتباری.

رشد انتظارات
توسعه تجارت الکترونیکی و استفاده روز افزون از آن انتظارات شهروندان از دولت ها در انجام امور مربوط نیز افزایش می‌دهد(صرافی زاده ،1388).
2-2-20-5 شهر الکترونیک:
فناوری اطلاعات بر مدیریت و خدمات شهری نیز تأثیر زیادی گذاشته است. شهر الکترونیکی نتیجه تأثیر فناوری اطلاعات بر ابعاد گوناگون خدمات شهری است. چنین شهری با استفاده از زیر ساخت های سخت افزاری و نرم افزاری، خدمات شهری را در همه جنبه ها توسعه می‌دهند در شهرهای سنتی بخش عمده‌ای از وقت شهروندان صرف انجام فعالیت های تکراری و غیر مفید می‌شود. انتظار در صف‌ها، پیمودن مسافت‌های طولانی برای خرید کالا دریافت خدمات و معطل شدن در ترافیک های سنگین، تنها بخشی از اتلاف وقت در این گونه شهرها هستند. در حالی که در شهر الکترونیک، به جای اینکه امور اداری به وسیله مشخص، چه حضوری و چه از طریق تلفن، در ساعات اداری انجام شود، با استفاده از شبکه‌های رایانه‌ای، تهیه کالا، ارائه خدمات و دستیابی به اطلاعات به صورت شبانه روزی و در کل ایام هفته امکان پذیر است(فتحیان و دیگران، 1391).
2-2-21 بانکداری الکترونیک
بانکداری الکترونیک یکی از نشانه‌های جامعه مجازی آینده است. بانکداری الک
ترونیکی منافع قابل توجهی برای مشتریان در زمینه‌های سهولت و هزینه تعاملات بانکی به همراه دارد. ولی در کنار این منافع چالش‌های جدی را برای مقامات کشوری در تنظیم و کنترل سیستم‌های مالی و طراحی و اجرای سیاست مکان اقتصادی به وجود می‌آورد. بانکداری الکترونیکی مدت طولانی به صورت ماشین های خود پرداز و دریافت خدمات از طریق تلفن رایج بوده و اخیراً با گسترش اینترنت تغییر شکل یافته و به صورت یک شبکه جدید انجام خدمات بانکی ارائه می‌شود. بانکداری الکترونیک مقایسه خدمات و محصولات بانک‌های مختلف را برای مشتریان آسان می‌سازد و به افزایش رقابت بین بانک‌ها می‌انجامد و به بانک‌ها امکان می‌دهد به بازارهای جدید نفوذ کرده و حیطه کاری خود را از نظر جغرافیایی گسترش دهند. برخی حتی بانکداری الکترونیکی را به عنوان فرصتی برای کشورهایی با سیستم‌های مالی توسعه نیافته در ورود به مرحله توسعه یافتگی می‌دانند. مشتریان در چنین کشورهایی می‌توانند با سهولت بیشتری از طریق بانک‌ها در خارج از کشور و از طریق سیستم‌های ارتباطات بی سیم به خدمات بانکی دسترسی یابند(صرافی زاده، 1388).
2-2-22 کار از راه دور
کار از راه دور به فعالیتی اطلاق می‌شود که در آن کار خارج از محدوده و مرزهای فیزیکی سازمان انجام می پذیرد. در این شیوه کارکنان بر خلاف روش های سنتی که در آن کار مستلزم استقرار در محدوده جغرافیایی سازمان در یک ساعت معین و زیر نظر سلسله مراتب و عمدتاً به صورت حضور فیزیکی در سازمان بود. فرد خارج از سازمان بیشتر در منزل به انجام امور کاری سازمان می پردازد و لذا تعریف سنتی از خانه به عنوان محلی خصوصی و به دور از روابط سازمانی و محدوده‌های آن نیز دچار گوناگونی شده و بخشی از آن اختصاص به فعالیت های کاری سازمان می‌یابد. سازمان با بکارگیری کار از دور هزینه‌های مالی خود را کاهش می‌دهد و این امر متأثر از استقرار تجهیزات و سیستم‌ها در منازل، کاهش فضای کاری (اداری) رسمی و هزینه‌های سربار مانند پارکینگ، خدمات و … است.
2-2-22-1 مزایای شیوه کار از دور
الف- مزایای فردی:
استرس کمتر.
توانایی ادامه تحصیل.
بهبود زندگی خانوادگی.
توانایی کنترل برنامه های روزانه و مدیریت بهتر زمان.
فرصت‌های شغلی برای افراد خانه نشین
ب- مزایای سازمانی:
رشد بهره وری داده می‌شود : 15 تا 50 درصد.
کاهش هزینه مکان و محل استقرار.
توانایی جذب کارکنان ماهر و متخصص.
توانایی استفاده بیشتر از بازار کار، انعطاف پذیری بیشتر در امور کارکنان.
هزینه‌های پایین تر در منابع انسانی و ترک کار.
ج- مزایای اجتماعی :
کاهش استفاده از سوخت های فسیلی.
مشکلات کمتر در ترافیک و کاهش آلودگی ها.
انجام فعالیت ها در نقاط دور افتاده و روستایی (صرافی زاده 1388).
2-2-23 سازمان مجازی
سازمان مجازی سازمانی است که در مکان مشخصی و توسط کارکنان رسمی، اداره نمی‌شود. بلکه در واقع یک نظام مدیریتی و طراح و ایده پرداز مرکزی است که عملیات مورد نیاز را توسط سازمان‌ها و اشخاص ثالثی طراحی و هدایت می‌کند. در واقع سازمان شبیه به یک جعبه قرارداد است. فناوری اطلاعات این امکان را فراهم می‌کند تا افراد بدون آن که در مکان خاصی به نام سازمان گرد هم آیند، وظایف سازمانی خود را در هر مکان، منزل، خودرو، پارک و … انجام دهند.
شرایط لازم برای یک سازمان مجازی:
فناوری اطلاعات پیشرفته که واحدهای مستقل را به هم مرتبط می‌سازد.
اعتماد متقابل کامل بین اعضاء.
وجود قابلیت های محوری در هر یک از اعضاء.
توانایی ترکیب و ادغام قابلیت‌های محوری هم فزاینده بدون رقابت ظاهری.
توانایی خود ساماندهی در افراد (صرافی زاده 1388).
2-2-24 ادارات مجازی
ادارات مجازی به این مفهوم است که کار را می توان به صورت مجازی در هر محل جغرافیایی که ارتباط الکترونیکی با مؤسسه داشته باشد، انجام داد. ادارات مجازی با برقراری ارتباطات الکترونیکی بین افراد راهی نو برای انجام امور اداری ارائه داده اند. ادارات مجازی حضور افراد در دفاتر را برای انجام کار، غیر ضروری کرده است. به طوری که کارها را می توان در محل استقرار فرد یا کارمند انجام داد. در این مفهوم محل از اهمیت کمتری برای سازمان برخوردار است زیرا آنچه که بایستی انجام پذیرد کار است نه محل مراجعه فرد. ادارات مجازی با توسعه فناوری رایانه، تولید رایانه‌های کوچک و ارزان قیمت و شبکه‌های ارتباطی به واقعیت پیوست به طوری که افراد قادرند از محل خارج از اداره، کارهای خود را انجام دهند همان گونه که میزان مجازی بودن متفاوت است، محیط های کاری نیز می‌توانند شیوه‌های متفاوتی داشته باشند (صرافی زاده 1388).
پیشینه تحقیق
2-3-1 مروری بر تحقیقات انجام شده در داخل کشور: با بررسی های صورت پذیرفته در یافتیم که در ایران تحقیق به خصوصی که به طور همزمان هم حوزه تجارت سیار را در برداشته باشد و هم به بررسی عوامل موثر بر توسعه آن بپردازد وجود ندارد. در ایران نیز تحقیقاتی توسط بیمه مرکزی ج.ا.ا در زمینه تاثیر تجارت الکترونیک بر صنعت بیمه به صورت کلی صورت گرفته است. در خارج از ایران نیز به دلیل نوپا بودن این مرحله از تکنولوژی ،‌تحقیقات محدودی در این زمینه شکل گرفته است شامل :
در پژوهشی با عنوان مدل بومی بلوغ دولت سیار توسط فاطمه ثقفی و همکارانش در سال( 1389 ) صورت گرفت که به نتایج زیر دست پیدا کردند: نفوذ روز افزون فناوری های سیار باعث ظهور و
پیاده سازی دولت سیار در کشورها می شود بنابراین با روش فراترکیب عناصر تحلیل شدند و برای پیاده کردن دولت سیار بایستی محدودیت های موجود در فناوری های سیار لحاظ گردد.
در تحقیقی با عنوان بررسی و تعیین موانع گسترش تجارت سیار در ایران در سال( 1391 )توسط محمد موسی خانی ، سیروس علیدوستی و مصطفی شاه بوداغیان به این پرداختند که موانعن کاربردی، شبکه ، زیرساختی ، مکانی و امنیتی ، فنی و اخلاقی و قانونی تجارت سیار مورد بررسی قرار گرفت و با استفاده از آزمون فریدمن و تحلیل آماری گزارشی از وضعیت کنونی تجارت سیار، شناسایی و اولویت بندی موانع در ایران دست یافتند.
در تحقیقی با عنوان بررسی تجربی ارتباط انتشار نوآوری و تاثیر آنها بر پذیرش بانکداری سیار که توسط شمیم السادات معین زاده میر حسینی و دکتر سید سپهر قاضی نوری و همکارانش در سال (1391 ) انجام گرفت نتیجه گرفتند اعتماد نقش بسیار مهمی در پذیرش بانکداری سیار دار دارد.
2-3-2 تحقیقات انجام شده در خارج از کشور
لی و همکاران55 (2008) آنها به بررسی تجارت سیار در صنعت بیمه تایوان به وسیله مدل

دسته بندی : پایان نامه ها

دیدگاهتان را بنویسید